Dem du møder i undervisningslokalet
Størstedelen af apa’s undervisere er uddannede psykomotoriske terapeuter/afspændingspædagoger. Nogle af vores undervisere har en har rytmisk pædagogisk uddannelse som baggrund. Mange undervisere har en efteruddannelse som fx motorikvejleder, marte meo terapeut, ammerådgiver og Gøsselpædagog
Og hvad er en psykomotorisk terapeut så for en størrelse.....?
Uddannelsen til psykomotorisk terapeut er en 3½ årig sundhedsfaglig professions-bacheloruddannelse.
Uddannelsens fokusområder er sundhedsfremme, forebyggelse af fysisk og psykisk sygdom, undervisning, behandling og rehabilitering i et helhedsorienteret perspektiv - med kroppen i centrum og vægt på sammenhængen mellem krop, psyke og omverden. Du kan læse mere om uddannelsen her.
Anja Gadfelt
Anja er uddannet psykomotorisk terapeut og har været underviser på apa siden 2004. Anja underviser i fødselsforberedelse – også for par - og efterfødsel for førstegangsfødende og på motorikhold med træning for mor og motorik for baby ml. 3-6 mdr., hvor hun bruger sin efteruddannelse som motorikvejleder. Anja er også uddannet Marte Meo terapeut, som handler om samspil og interaktion mellem mennesker.
”I min undervisning betyder det meget for mig, når jeg kan se deltagerne blive opmærksomme på sig selv på en ny måde. Det kan være nogle ressourcer, de opdager, de har. Det kan også være nye tanker eller refleksioner, der bliver sat i gang eller helt fysisk en ny måde at mærke kroppen og dermed sig selv på.
Jeg er nysgerrig på mennesker, og hvordan vi er forskellige men alligevel ens. Jeg er især optaget af relationer mellem mennesker, og hvordan vi sammen kan arbejde med en positiv, nærværende og udviklingsstøttende relation - fra spæd til voksen. Det er vigtigt for mig, at dem jeg er sammen med føler sig set og mødt. Jeg engagerer mig i de mennesker, jeg er sammen med og gør i min undervisning meget ud af at skabe nogle trygge rammer, hvori jeg kan guide og støtte deltagerne i den vigtige fase af deres liv, hvor de bliver forældre for første gang.”
En deltager siger om Anja:
"Tak fordi der har været plads og hjerterum. Tak for dit rolige og behagelige sind. Tak for grin, samtaler, sved på panden og afspænding. Du har undervist os med stor kompetence og indlevelsesevne og hele tiden har du været nærværende og taget udgangspunkt i os. Det har været både trygt og lærerigt."
Birgit Juel
Birgit blev færdig med uddannelsen som afspændingspædagog/ psykomotorisk tereapeut i 1994 og har undervist på apa siden 1996. Birgits første hold på apa var med fokus på træning af bækkenbunden. Siden fulgt hold med forældre/barn-gymnastik, tidligt i form for gravide, efter-efterfødsel, diverse workshops med fokus på afspænding, ryghold og afspændingshold. Lige nu hedder Birgits hold "Mindful afspænding" og "Ryg, nakke, skuldre”.
”Jeg holder meget af at undervise. Både fordi undervisningen giver mine deltagere noget godt til kroppen, og fordi interaktionen mellem deltagerne og mig giver mig energi. Vi mennesker får energi af at bruge energi, det er forunderligt at opleve gang på gang, at deltagerne går lettere fra undervisningen, end de var, da de ankom.
I 1995 færdiggjorde jeg en gestaltterapeutisk/psykoterapeutisk uddannelse, og jeg har haft privat praksis lige siden.
Udover at være på apa arbejder jeg på Specialinstitutionen Skodsborg, som er et behandlingssted for teenagere.
Hvis jeg ikke skulle arbejde med at få mennesker til at gro, så ville jeg nok være gartner. Jeg holder af at dyrke haven og få vindueskarmen til at blomstre. Fritiden bruges også på tennis, vandring, cykling, løb og skiløb samt italienskundervisning. Og når jeg slapper af, så tager jeg en tur i vandet hele året rundt med efterfølgende sauna i de kolde måneder. Håndarbejde og andre kreative aktiviteter får mig også til at falde ned. Og så selvfølgelig også på ryggen på sofaen med en god film. Mit motto er, at der skal være balance mellem arbejde og hvile.”
Gitte Pedersen
Gitte lagde ud med at læse dansk på universitetet, men glæden ved krop, bevægelse og sind fik hende til at ændre kurs, og hun færdiggjorde i stedet uddannelsen som psykomotorisk terapeut og senere også Marte Meo terapeut.
På apa underviser Gitte i fødselsforberedelse for både førstegangsfødende, flergangsfødende og også på vores fødselsforberedelseshold for par. I forlængelse heraf har Gitte efterfødselshold.
”Jeg er glad for mit arbejde – så glad, at jeg har arbejdet det samme sted – apa – i mange år. Af og til er der nogle, der spørger, om jeg ikke bliver træt af at høre om fødsler og manglende nattesøvn. Svaret er tværtimod! Fødsler og forældreskab er udfordrende, men også forunderlige forandringer i vores liv. Forskellige hver gang.
For mig er det et privilegie at få lov til at være en del i den proces, og ovenikøbet af og til ved flere fødsler og forældreskaber hos samme kvinde.
Og så har jeg de bedste kolleger, man kan forestille sig, hvor vi både er hinandens faglige fællesskab, støttende supervision og gode grin.”
En påskønnelse fra nogle af Gittes deltagere:
”I en tid vor Google og diverse sites sørger for, at man kan få informationer, der går i alle retninger. I en tid, hvor ”Guruer” står i kø for at fortælle os, hvad der er rigtigt og forkert uden hensyn til os og vores børn. I en tid, hvor vi skal lære os selv, vores partnere og et lille væsen at kende på ny – som familie. I denne tid har det været helt igennem fantastisk at have dig ved vores side og ”right behind us” under fødslen. Tak for din rummelighed, tak for at skabe et sted, hvor vi kunne være os 100% på godt og ondt, tak for grin og gode snakke, og tak for at hjælpe bækkenbunden i gang igen. Kærlig hilsen fra alle dine apa-kvinder, babyer (og kærester).”
Rasmus Kærså
Rasmus Kærså er musiker/bassist og har undervist i rytmik i snart 15 år. Hans referencer til musik og rytmik med børn er først og fremmest Lotte Kærså, Bernhard Christensen og Grethe Agatz som han er blevet undervist af og har arbejdet sammen med. Rasmus har undervist fædre og deres babyer på apa siden 2008.
Rasmus arbejder med et rytmisk musikalsk univers, hvor fantasi, spontanitet og improvisation er værktøjerne til at styrke-løfte børnenes sprog, motorik og deres sociale udvikling, gennem leg og musik.
Han har udgivet flere cd`er med bla. Lotte Kærså og Græsrødderne, Moonjam og Danseorkestret.
Rikke Mejlhede-Cranø
Udover en uddannelse som psykomotorisk terapeut har Rikke en baggrund som musiker og er uddannet pædagog med speciale i musikpædagogik samt sundhedspsykologi. Derudover er hun certificeret yogalærer, med flere overbygninger, bl.a. indenfor Yin og blidt Vinyasa flow.
De mange facetter danner grundlaget for Rikkes arbejde siden 2006 med børn, familier og gravide, når hun på apa underviser i gravidyoga, kropstræning for gravide, fødselsforberedelse, efterfødsel, kropstræning med babymotorik, og familierytmik. Rikke tilbyder ligeledes Rebozo-afspændingsbehandlinger for gravide og individuelt kursus for par og er at finde med videoer på YogaStream og som underviser på yogalæreruddannelser.
“På psykomotorikstudiet var jeg særligt fordybet i fødselsområdet og er fortsat passioneret i mødet med gravide og barslende forældre - både det at vidensformidle og guide til en tryg overgang ind i forældreskabet - men samtidig også at støtte til opbygning af og kontakt til et ‘indre kompas’.
Jeg har også altid været optaget af og nørdet omkring ‘naturlig træning’, anatomi, ergonomi og hensigtsmæssig kropsbrug, men essentielt for mig i undervisningen er at støtte deltagerne til at mærke sig selv indefra og ud for ‘ekspertise’ på egen krop, fødsel - og eget barn.
Jeg ser samvær, musik og bevægelse - udover at være et middel til f.eks. læring og motion - som noget, der har værdi i sig selv, og som et frirum for deltagerne til ikke at skulle præstere noget bestemt, men bare at ‘være’.
Både i undervisningen med babyer, børn og forældre søger jeg, funderet i en Marte Meo-tilgang til samspil, at formidle et perspektiv på barnet som ligeværdigt og et syn på dets behov, initiativer og handlinger som noget, der ligger meningsfulde og positive intentioner bag.
Det, jeg værdsætter allermest ved mit arbejde, er nærværet med mennesker, de unikke stunder og rum, der opstår i det mellemmenneskelige møde.
Om det er børn, gravide eller forældre, er det vigtigt for mig at lade alle føle sig mødt dér, hvor de er, se deres ressourcer og det, de har at byde ind med.”
En deltager i Familierytmik har sagt om Rikke:
“Hun er helt vildt lækkert nærværende og ser virkelig børnene. Jeg er dybt imponeret.
Rytmik får en helt ny betydning efter i lørdags. Det er ikke bare rasleæg, rundkreds og klappe i hænder, men rent faktisk legende nærvær for forælder og barn.
Og så har jeg i øvrigt besluttet at begynde at bevæge mig igen, fordi jeg ville så gerne bevæge mig nemmere og gladere rundt sammen med min datter.”
En deltager i fødselsforberedelse skriver efter sin fødsel:
“Jeg ville ikke have været foruden det her fødselsforberedelseshold.
Det gjorde mig så rolig, at jeg havde set og prøvet de forskellige redskaber før og vidste, hvad jeg kunne gøre for at ride på smerterne - for tro mig, de er en del af pakken ;)
Min jordemoder sagde, at hun godt kunne mærke, at jeg kom velforberedt og fokuseret, og det vil jeg gerne takke dig for, Rikke.
Totalt god forberedelse på mit livs mest vanvittige, hårde, smukke og fuldstændig fantastiske oplevelse, som en fødsel er.”
Rikke Venøbo
Rikke er uddannet psykomotorisk terapeut og har været ansat på apa siden 2002, hvor hun underviser på fødselsforberedelseshold og efterfødselshold for både solomødre, førstegangsfødende og flergangsfødende. Herudover har Rikke hold med træning for mor og motorik med baby ml. 3 og 6 mdr. I sin egenskab af ammerådgiver afholder Rikke ammesaloner for nyblevne møder og ammeforedrag for gravide på apa. Rikke er selv mor til fire børn.
”Jeg er optaget af at skabe meningsfulde, udviklende relationer både til mig selv og omverdenen. At øve mig i at være forstående, venlig og nærværende i samværet med mig selv og andre – mand, børn, familie og venner, så vi bliver glade, stolte og oplever mest mulig tilfredshed og glæde i vores dagligdag. Det er på mange måder også omdrejningspunktet i min undervisning.
Mine deltagere omtaler mig ofte som rolig, engageret og med fokus på at møde den enkelte deltager, krydret med legende elementer i træningen.
For mig er det vigtigt, at du oplever støtte, vejledning og fællesskabsfølelse omkring din graviditet, morrollen og familielivet. Alt sammen noget der hjælper dig til at føle dig mere tryg i moderskabet.
Jeg er fagligt engageret, og gør mit til at hjælpe dig til at blive klogere på din krop, at mærke dig selv, så du er autentisk i dine handlinger.
Min træning på holdene veksler mellem udadvendt bevægelse, legende øvelser og hård træning.”
Stine Panduro Vinding
Også Stine er uddannet psykomotorisk terapeut og underviser i fødselsforberedelse og efterfødsel for førstegangsfødende på træningshold med motorik samt på vores hold for henviste deltagere fra Sundhedshuset på Østerbro. Herudover er Stine inkarneret danser og karnevalsentusiast og underviser i dans i eget regi. Stine bruger også sine uddannelser som Marte Meo terapeut og dansepædagog i store dele af sin undervisning.
”Nærvær og autentisitet er en vigtig del af det at undervise på apa. I mine timer bruger jeg musik, der giver energi og glæde, da træning gerne må gerne være sjovt - og også lidt hårdt. Jeg nyder at undervise apa’s deltagere i alt fra bevægelse til den gode samtale. Jeg er optaget af de ressourcer, vi alle har i os selv og i vores omgivelser.
For mig er der ikke nødvendigvis noget, der er rigtigt eller forkert, men mere: Hvad virker for dig i din familie og dér, hvor du er i dit liv? Til den nyblevne mor plejer jeg at sige: ”Se på dit barn, det skal nok vise dig vejen”
Sagt af en deltager på Stines hold:
”Du har fået os sikkert og trygt igennem fødslen med både smækre hofteøvelser og ”Se den lille kattekilling”, og nu har du også ført os trygt ind i moderskabet og fået vores bækkenbund på plads igen”.
Astrid Sarauw
Astrid er uddannet Psykomotorisk terapeut med efteruddannelse i rytmik. Derudover har hun undervist børn og unge i teater og dans siden 2012.
" Jeg elsker at undervise, og går op i at skabe et rum, hvor mine deltagere føler sig trygge, så de kan give sig hen til leg, fantasi og bevægelser i mange afskygninger. Vi skal have det sjovt imens vi lærer noget"
Dorte Virén
Henriette Kawiecki
Henriette er uddannet Psykomotorisk Terapeut og underviser børn og forældre i rytmik, leg og bevægelse. Herudover har hun taget kursus i babybehandling hos Psykomotorisk Teraput og Kraniosakral Terapeut Lene Larsen, og behandler børn og voksne i alle aldre.
”Mit ønske er, igennem leg og bevægelse, at give forældre og deres børn et lille frirum i hverdagen, med mulighed for bare at være til stede i nuet. Det er et trygt rum og du kan altid komme lige som du er.”
Laura Marie Søegaard
Laura er uddannet Psykomotorisk terapeut i 2003, og efteruddannede sig i 2019 i behandling af stress og traumer.
Laura har undervist i bevægelse og afspænding siden 2009, og i før- og efterfødselstræning siden 2011. Hun har bl.a. undervist i hensyntagende træning i varmtvandsbassin, bevægelse og afspænding inkl. særlige hold for gravide samt efterfødselstræning, sansemotorisk træning og babymotorik.
Derudover har Laura egen klinik, Dialog med kroppen, hvor hun tilbyder Individuelle forløb i afspænding og kropsbehandling.
"Min undervisning tager afsæt i de fysiske og psykiske behov, man kan have som kvinde i forskellige perioder af livet, og jeg vægter egenomsorg højt. Træningen skal være sjov og vedkommende, og det skal føles godt at bruge kroppen. Mine øvelser foregår i et roligt tempo med god tid til at mærke kroppens signaler."
Monica Bagger
Monica er uddannet psykomotorisk terapeut i 2024 og har desuden en uddannelse som friluftsvejleder fra 2018.
Monica har undervist i både mindfulness og natur terapi løbende igennem sin uddannelse, og desuden undervist i mange former for friluftsliv, hvor specielt ski og kajak har været et fokuspunkt.
På apa møder du Monica på holdet "Bevæg dig godt og grundigt"
”Jeg er optaget af hvordan vi igennem leg i voksenalderen kan få forbindelse til frihed, bevægelse og grin. Det er vigtigt for mig at de mennesker der kommer på mine hold føler sig trygge og imødekommet i både deres styrker og deres udfordringer. Jeg glædes ved at have et højere tempo i mine undervisninger, men jeg nyder også at finde plads til det mere rolige og sansende”